Licitaljunk.hu
zagrosik.com
[ RÉSZLETES KERESÉS ]   hungarian   english  
 ELADÁS
Termékfeltöltés
 
 ÁRUHÁZAK   ÁRVERSENY 
Aukciós kisokos

Az online árverésről néhány szóban

 

Új vagy még az aukciózás világában?

Szeretnéd jobban megismerni az online árverés módjait, menetét, hátterét?

Kíváncsi vagy az árverezés lélektanára is?

Érdekel, hogyan tudod akár áron felül eladni termékeidet?

Akkor ezt a tájékoztatót neked készítettük!

 

Mi az árverés, aukció?

 

Az árverés, vagy más néven aukció egy olyan kereskedelmi forma, mely során a legkülönbözőbb árukat, vagy akár szolgáltatásokat ajánlhatják megvásárlásra az eladók. A termék árára érkező ajánlatok, azaz a licitek közül a legmagasabb nyeri meg a termék vásárlási jogát. Az ajánlattétel egyben kötelem is, azaz az ajánlattevő a termék megvásárlására kötelezhető az általa felkínált legmagasabb áron, ha ő az árverés, aukció nyertese.

 Az árverés egyébként, az egyik legrégibb kereskedelmi forma, története legalább Kr. e. 500-ig vezethető vissza. A közgazdaságtanban az árverés egy meghatározatlan vagy változó árú árucikk árának meghatározásának egy módja.

 

Az árverés a legjobb módszer, ha egy értékesítendő terméket a lehető legmagasabb, a vásárlók számára még elfogadható áron akarjuk értékesíteni. A hagyományos kereskedelemben a termékeknek egy fix vételáruk van, melyet a vevő vagy elfogad, és megvásárolja, vagy sokallja, és a vásárlás leggyakrabban visszajelzés nélkül elmarad.

Árverés esetén a vásárlók maguk alakítják ki a termék maximális vételárát. Az aukció lezárásakor a nyertes licitáló azon az áron kapja meg a terméket, melyet ő ajánlott, tehát elégedett a termék vételárát illetően, míg az eladó azon a legmagasabb áron adhatja el áruját, melynél magasabb áron nincs reális kereslet a termékére, szolgáltatására.

 

Az árverezés, licitálás lélektana

 

Az árverés, mint kereskedelmi forma, a játékelmélet egyik kutatási területe is. Az emberiséget ősidők óta jellemzi egyfajta versengési szellem, illetve hajlam. Ez a sokszor lappangó tulajdonság az árverések esetében is felszínre tud törni, és egy termék megszerzése iránti vágy egyfajta versenybe kényszeríti a licitálókat. A termék tulajdonjogának megszerzése  feletti szándékot átveszi a másik licitáló legyőzésére irányuló késztetés, és ez gyakran vezet egy-egy termék valós piaci áránál, vagy értékénél magasabb vételárral záruló árverésekhez. Ez a versengés elsősorban a kereskedőnek, eladónak kedvez, és főleg egyedi, vagy ritka termékek árverezése esetén (például: Gyűjtemények, antik dolgok, régiségek, képzőművészeti tárgyak, képek, festmények, szobrok, vagy más műalkotások árverezésekor) jelenik meg gyakrabban, de kialakulhat átlagosnak mondható termékek esetén is. Az ilyen jellegű versengés esetén gyakori, hogy a licittárgy megszerzése másodlagossá válik, a licitálók elsődleges célja a másik fél legyőzése, felüllicitálása, és ez bizony extrém magasságokba emelheti egy-egy árverési tárgy vételárát.

 

Az ügyes eladók, kereskedők, akár tudatosan is elő tudják segíteni ezeket a versengéseket. Eláruljuk a titkot, de előbb ismerjük meg az árverezési módokat.

Az árverés módjai

 

Az árverezésnek számos fajtája alakult ki az évezredek folyamán, ezek közül azokat szeretnénk csak ismertetni, melyek a licitáljunk.hu oldal használata szempontjából érdekesek.

 

Hagyományos árverés

 

A hagyományos árverés, vagy más néven angol aukció, a legelterjedtebb licitálási módszer az árveréseken. Igazából az, ami az árverés szó hallatán először eszünkbe jut. Az árverés egy kezdő ár, az úgynevezett kikiáltási (induló, kezdő, vagy rezervációs) ár közzétételével indul, amely az a legalacsonyabb ár, amelyen az eladó még hajlandó megválni a termékétől. A licitálók egymás után ajánlanak egyre magasabb árakat; általában az egyes ajánlatoknak egy minimális licitnövekménnyel, (licitlépcsővel) kell meghaladniuk az előző ajánlatot. Amikor egyetlen résztvevő sem hajlandó növelni az ajánlatát, a tárgyat a legmagasabb ajánlatot tevő nyeri meg. Ezen árverezés egyik gyermeke a minimáláras aukció, ahol az eladó kiköt egy minimális árat, amely alatt a terméket nem kívánja eladni. Ha a minimális ár alatt zárul az árverés, akkor az aukció sikertelen.

 

Zárt licites árverés

 

A zárt licites árverés olyan licitálási forma a hagyományos árveréseken, ahol mindegyik licitáló leírja egy darab papírra az ajánlatát és lezárja azt egy borítékba. A borítékokat aztán összegyűjtik, majd kinyitják, és az árverést a legmagasabb ajánlatot tevő licitáló kapja, miután kifizette a kikiáltónak az általa ajánlott összeget. Ha van megadva minimális ár, és valamennyi licit kisebb annál, akkor senki sem kapja meg az árut. A licitáljunk.hu online aukciós portálon ez az árverezési forma leginkább a hagyományos árveréssel kombinálva jelenik meg, olyan aukcióknál, ahol a „Tegyél ajánlatot” opció aktív.

 

Fordított aukció

 

A fordított aukció, a hagyományos árverés fordítottja. Az aukció indítója, a kikiáltó egy termékre irányuló megvételi, vagy egy szolgáltatásra irányuló megvételi szándékát közli a résztvevőkkel. A kikiáltó célja, hogy az elérhető legalacsonyabb áron jusson hozzá a termékhez, szolgáltatáshoz. A licit résztvevői egyre alacsonyabb áron kínálják a terméket, vagy szolgáltatást, azaz „alámennek” a másik résztvevő által tett ajánlatnak. A nyertes az általa kínált legalacsonyabb áron nyújtja a szolgáltatást, vagy adja el termékét a licit kiírójának. A licitaljunk.hu oldalán ezt a fajta aukciózási módot az „Árverseny” menüpontra kattintva érheted el.

FONTOS! Magyar nyelvterületen a fordított aukció kapcsán gyakori félreértés, hogy összekeverik a  az úgynevezett „licitjogos” (pay per bid) aukcióval, illetve a „legkisebb egyedi ajánlat” (lowes unique bid) árverésekkel! Fontos hangsúlyozni, hogy a fordított aukció nem azonos ezekkel az árverezési módszerekkel! Ez utóbbiak legfontosabb jellemzője, hogy a liciten való részvétel, tehát önmagában a licitálás, pénzbe kerül, melyet minden ajánlattevőnek, nyertesnek, és nem nyertes résztvevőknek egyaránt, meg kell fizetnie. Több országban, így hazánkban is ezen aukciós módszerek szerencsejáték-szervezésnek minősülnek, azaz az állami monopólium miatt tiltottak!

A fordított árverés valós piaci viszonyokhoz igazítja egy-egy termék, szolgáltatás árát, a hagyományos árverezés módszereinek fordított alkalmazásával.

 

Aukció a gyakorlatban

 

És akkor kanyarodjunk vissza az árverezés lélektanához. Ennek szerepe igen nagy, ha sikeres eladók szeretnénk lenni. Siker alatt itt a lehető legmagasabb vételár elérést értjük, természetesen a sikeres licitaljunk.hu felhasználó alapvető ismertetőjegyei a pontosság, tárgyilagosság, és megbízhatóság.

A magas leütési ár eléréséhez két dolog szükséges, akár egyben, akár egymástól függetlenül. Fokozott vásárlói igény, és/vagy licitálási verseny kialakulása.

Ha hiánycikknek, vagy nehezen beszerezhető árucikknek vagyunk szerencsés eladói, sok teendőnk nincsen. Valószínűsíthető, hogy a nagy érdeklődésre számot tartó termékek esetében az árverezés sikeresen, azaz az elvárt leütési árat elérve, vagy azt meghaladva ér véget.

Azonban lehetőségünk van egyfajta versengést előidézni, melyet korábban már megemlítettünk.

A siker egyik titka, hogy alacsony kikiáltási árról kell indítani a terméket, akár egy forintról. Az alacsony kikiáltási ár olyan vevőjelöltek fantáziáját is megmozgatja, akik egyébként esetleg nem is licitálnának a termékért. Kedvező, vagy kimondottan alacsony áron hajlamosak vagyunk olyan árucikkeket is megvásárolni, melyekre éppen nincs is szükségünk, hiszen megéri!

 

 A verseny kialakulásának egyik fontos tényezője, hogy ne legyen minimálár megjelölve. A ha van minimálisan elvárt ár, ami alatt semmiképpen nem akarjuk termékünket eladni, akkor inkább szerepeltessük azt kikiáltási árként. A minimálár jelentősen csökkenti a versengés kialakulását, csökkenti a „játékélményt”.

 

Ha a kikiáltási árunk elég csalogató, az árverés, és a lictiverseny hamarosan kialakul. Innentől kezdve egyetlen tényező befolyásolja még a menetét. Ez pedig a licitlépcső, más néven licitnövekmény. Az ideálisan megválasztott licitlépcső kedvezően befolyásolja a folyamatos áremelkedést. Minden terméknél meg kell érezni növekmény ideális mértékét. Tehát el kell találni azt a lélektani határt, amit a licitálók még nem éreznek jelentős emelkedésnek.

 

Ha van egy termék melyért 12.000 Ft-ot kínáltunk, akkor valószínűleg 12.200 ft-ot is szívesen megadunk érte, de lehet hogy 14.000 Ft-os ajánlatot nem fogunk tenni. Érezhető tehát, hogy nem mindegy, hogy 200 Ft, vagy 2000 Ft a licitlépcsőnk, növekményünk. A 200 Ft-os licitlépcső ugyanakkor nem zárja ki a 14.000 Ft elérését, hiszen amiért 12.200 Ft-ot megadnánk, azért valószínűleg 12.400 Ft-ot is meg fogunk adni, és így tovább, egészen 13.800 Ft-ig, ahol valószínűleg a már versenyben lévő, egymást legyőzni, nyerni akaró licitálók meg fogják ajánlani a 14.000 Ft-os árat is. Nagy valószínűséggel a licit, a példánál maradva, még tovább folyatódna, míg a másik esetben lehetséges, hogy 12.000 Ft-on zárult volna.

 

A helyes licitlépcső értékére nincsen általános érvényű szabály. Termékenként, és árkategóriánként más és más. Sok tapasztalat, vagy egy jó megérzés szükséges hozzá. A licitaljunk.hu oldalán az előre beépített értékek mellett lehetőség van a licitnövekményt egyéni testreszabására, így segítve elő a játékos szellemű licitversengés kialakítását.

 

Mint azt cikkünk bevezetésében említettük, számos aukciós fajta létezik még, most csak a licitáljunk.hu oldalán alkalmazható, használható árverezési módokat emeltük ki. Folyamatosan igyekszünk szolgáltatásainkat bővíteni, ezzel megkülönböztetni magunkat a piacon lévő konkurensektől.  

Copyright ©2012 KizmanAuction.com.
Designwww.greencomp.hu. Minden jog fenntartva.
Az oldal használatával a következő rendelkezéseket fogadja el: Licitaljunk.hu FELHASZNÁLÁSI FELTÉTELEK és ADATKEZELÉSI NYILATKOZAT
Az oldal betöltődött: 0.034607 másodperc